Jak to vidí mladí? Auto už není symbol svobody

Mít vlastní automobil bývalo symbolem nezávislosti a společenského postavení. Dnes se však tento postoj výrazně mění. Zejména mladí lidé staví technologie a zážitky nad materiální vlastnictví.

Pro starší generace představovala koupě vlastního auta zásadní životní událost, které se vyrovnalo jen máloco. Mladí Evropané mají mnohem širší výběr a jejich priority se mění: láká je cestovat po světě, sportovat, podnikat nebo investovat. Nevzdávají se automobilové dopravy, ale jejich vztah k autům se mění. Mileniálové (lidé narození v letech 1981–1996) jsou průkopníky v používání ekologičtějších způsobů dopravy, motivuje je při tom zájem o životní prostředí a ochota zkoušet nové věci. Generace Z se výrazně orientuje na praktickou stránku. Oceňuje automobily pro nezávislost, ale spíše odkládá jejich pořízení, přijímá sdílení a upřednostňuje cenovou dostupnost.

Mileniálové: Chtějí si dobře vybrat

Pro dřívější generace bylo vyjádřením svobody vlastnictví auta. Pro mileniály je to flexibilita. Cestování, mobilita, duševní pohoda a životní styl s malými závazky jsou pro ně důležitější než vlastnictví. Při dotazu na životní cíle téměř polovina mileniálů upřednostňuje cestování před koupí domu nebo auta. Pro tuto generaci není vlastnictví automobilu symbolem úspěchu, ale spíše zátěž – dluhy, stres a omezení. Svoboda, jak ji definují, spočívá v možnosti snadného a cenově dostupného pohybu bez dlouhodobých závazků.

Podle průzkumu, který v roce 2024 ve Velké Británii provedla společnost Deloitte, patří mezi důvody, proč se mileniálové zříkají vlastnictví aut, vysoká cena vozů a náklady na údržbu, a naopak stále dostupnější možnosti alternativních způsobů dopravy. Mileniálové řídí a kupují méně aut než starší generace také kvůli obavám o životní prostředí.

Náklady na palivo, pojištění, údržbu a parkování se dotýkají všech, na mileniály však dolehly obzvlášť. Do dospělosti vstoupili v období po finanční krizi, kdy stagnují mzdy a rostou životní náklady, zejména na bydlení a vzdělání. V některých částech Evropy může měsíční provoz automobilu stát až 700 eur, což je vysoká cena za něco, co je 95 procent času nevyužité.

Změnil se také urbanismus. Evropská města se odklánějí od designu zaměřeného na automobily a upřednostňují pěší zóny, cyklostezky, spolehlivou veřejnou dopravu a čtvrti vhodné pro pěší. Mileniálové se této změně nebrání, naopak ji vítají.

Mileniálové se více než předchozí generace přizpůsobují životnímu stylu, ve kterém není vlastnictví automobilu nutné ani žádoucí. I ti, kdo se vlastního auta nechtějí úplně vzdát, uvažují alespoň o ekologičtějších variantách, jako jsou hybridní vozy nebo elektromobily.

Generace Z: Praktičtější a pružnější

Ač se o nich mluví jako o generaci, která se vzdá automobilů, devět z deseti mladých lidí narozených mezi lety 1997–2012 stále považuje za důležité mít řidičské oprávnění a auto plánují aktivně používat. Nemusí však vždy nutně jít o jejich vlastní vůz. Tato generace je otevřená i sdílené mobilitě, leasingům a mikromobilitě, jako jsou kola a koloběžky.

Generaci Z formovala na jedné straně ekonomická nejistota a na druhé straně digitální komfort. To je možná i důvod jejího praktického přístupu k vlastnictví automobilů. Podle průzkumu, který zveřejnila poradenská společnost McKinsey & Company, polovina lidí generace Z říká, že jejich příští auto bude elektrické, a 55 procent je ochotno svá auta sdílet. Důvodem je především úspora peněz.

Generace Z tedy oceňuje automobily pro nezávislost, ale spíše odkládá jejich pořízení, přijímá sdílení a upřednostňuje cenovou dostupnost a praktičnost.

Mít auto = svoboda? Už tomu tak není

Jak pro mileniály, tak pro generaci Z tradiční status automobilu mizí a nahrazuje ho důraz na flexibilitu, udržitelnost a přístup k automobilům namísto jejich přímého vlastnictví. Budoucnost mobility v Evropě nebude určovat počet vlastních automobilů, ale to, jak hladce se budou lidé moci pohybovat – kdy, kam a jak se rozhodnou jet.

Autor: Štěpán Vorlíček

Přestaňte autu sloužit. Vydejte se vlastní cestou

Filip si dlouho myslel, že bez vlastního auta žít nedokáže. Než zjistil, že je takový život ve skutečnosti snazší. Proč se od aut osvobozuje čím dál více lidí na celém světě?

Přečíst článek

Stojí desetitisíce korun ročně. A to i když stojí

Ať už s autem jezdíte každý den nebo jednou za čas, ročně vás vyjde na desetitisíce. Spočítali jsme, kolik skutečně stojí vlastnictví průměrného českého auta.

Přečíst článek

Odhoďte klíčky. Získejte až pět dní ročně navíc

Víte, že jen v kolonách stráví pražští řidiči až 116 hodin ročně? Vlastnictví auta vám často bere víc, než si uvědomujete.

Přečíst článek