Stojí desetitisíce korun ročně. A to i když stojí

Vlastnit auto je závazek. Zvlášť pokud většinu týdne jen stojí na parkovišti pod stromem, kde na něj padá prach, listí a ptačí trus. I když s ním skoro nejezdíte, stojí vás desetitisíce korun ročně jen za to, že ho máte.

Hodně lidí si koupí vůz „pro jistotu“ nebo „na výlety“ a reálně s ním jezdí maximálně jednou, dvakrát týdně. Je to ještě ekonomické? Spočítali jsme skutečné náklady na držení vozu. Výsledek vás může překvapit, a to i v případě, kdy auto opravdu pravidelně používáte.

Kolik to stojí, když jezdím denně?

Patříte mezi lidi, kteří jezdí každý všední den do práce a z práce dohromady přibližně padesát kilometrů, pak samozřejmě o víkendech s rodinou na výlety, občas nějaká ta dovolená v horách a u moře? To klidně najedete ročně 20 000 kilometrů.

Když máte relativně úsporné auto se spotřebou 6,5 l na 100 km, tak při ceně paliva 33 Kč za litr projezdíte ročně skoro 43 000 Kč, tedy něco málo přes dvě koruny na kilometr. Jenže jen o palivu auto není. Auto přirozeně ztrácí svoji hodnotu, musíte řešit servis, pojištění, pravidelné povinné technické prohlídky a často si také musíte koupit dálniční známku.

To máte ve stručnosti:

  • Pojištění (povinné + základní havarijko): 10 000 Kč
  • Servis a údržba: 12 000 Kč
  • STK a emise (v přepočtu): 1 000 Kč
  • Dálniční známka: 2 500 Kč
  • Mytí, kapaliny, drobnosti: 2 000 Kč

Celkem: přibližně 27 500 Kč, tedy při nájezdu 20 000 km ročně asi 1,40 Kč na kilometr.

Když pak máte slušné ojeté auto, které jste pořídili za 300 000 Kč, tak za pět let na něm najedete dalších 100 000 kilometrů a jeho zůstatková hodnota bude reálně jen kolem 140 000 Kč. To máte roční amortizaci přibližně 32 000 Kč, tedy asi 1,60 Kč z každého ujetého kilometru.

Když si tedy spočtete fixní náklady, palivo a amortizaci, stojí vás ročně auto zhruba 102 500 Kč. Při nájezdu 20 000 km ročně tak auto vyjde přibližně na 5 až 6 Kč za kilometr.

Co když jezdíte jako průměrný Čech?

Jen pro zajímavost, průměrně u nás lidé najezdí asi 13 500 km ročně. Fixní náklady 27 500 Kč ale máme pořád stejné, stejně tak amortizaci 32 000 Kč. Auto stárne, a i když ho po pěti letech budeme prodávat s nižším nájezdem, zase tak velký rozdíl to nebude. Pro zjednodušení berme proto stejnou amortizaci. Jediné, co se nám tedy sníží, jsou náklady na palivo, v našem případě je to zhruba 29 000 Kč.

Celkové náklady nám tak ročně vyjdou na 88 500 Kč. Jenže když to vydělíme průměrným nájezdem 13 500 km, vyjde nám kilometrový průměr asi 6,50 Kč. Takže vlastně vás každý kilometr stojí víc, než když jezdíte hodně. To je právě dáno tím, že pojištění, servis, povinné technické kontroly a hlavně amortizaci „neokecáte“ a prostě to zaplatit musíte. Ať jezdíte, nebo ne.

Jezdíte málo? Auto je dražší než taxík!

A teď si představme poměrně běžnou situaci. Koupíte si pěkné pětileté ojeté auto za zhruba 300 000 Kč a ročně s ním ujedete jen kolem 5 000 km, tedy asi 100 km týdně. To může znamenat dvě jízdy týdně, třeba na chalupu nebo za rodinou či po městě za nákupy a zábavou. Určitě je ta nezávislost na hromadné dopravě osvobozující. Nehledě na to, že to máte „od dveří ke dveřím“ a nemusíte řešit, jak se dostanete těch pět kilometrů z nádraží v dešti.

Auto ale stejně musíte pořád pojistit, servisovat, obout do pneumatik a držet v provozuschopném stavu, i když je většinu času odstavené. Žere tak peníze (docela dost peněz, jak už jsme si ukázali), i když se s ním vůbec nejezdí. A čím méně toho najedete, tím více vás pak každá jízda stojí.

Jasně, majitelé veteránů nebo aut čistě pro zábavu tohle vědí a určitě to akceptují jako součást vlastnictví nějakého krásného sportovního auta. Ale přemýšleli jste o tom i tehdy, když si zkrátka kupujete nějaké obyčejné auto do města?

Proměnné náklady při nájezdu 5 000 km za rok:

  • Palivo (6,5 l/100 km × 33 Kč/l): zaokrouhleno 11 000 Kč
  • Opotřebení (brzdy, pneumatiky): zhruba 6 000 Kč
  • Ztráta hodnoty auta za 5 let: 160 000 Kč, tedy 32 000 Kč/rok
  • Fixní náklady pojištění a servis: 27 500 Kč

Celkové roční náklady 76 500 Kč. Ano, je to méně než v předešlých případech. Ale když najedete jen 5 000 km, vychází průměr na více než 15 Kč za každý ujetý kilometr!

Ať už tedy jezdíte hodně nebo málo, vždy stojí za to propočítat si pro váš konkrétní případ skutečné náklady na vlastnictví auta. Často vám takový výpočet dá pádný důvod nechat se raději odvézt.

Autor: Dalibor Žák

Přestaňte autu sloužit. Vydejte se vlastní cestou

Filip si dlouho myslel, že bez vlastního auta žít nedokáže. Než zjistil, že je takový život ve skutečnosti snazší. Proč se od aut osvobozuje čím dál více lidí na celém světě?

Přečíst článek

Odhoďte klíčky. Získejte až pět dní ročně navíc

Víte, že jen v kolonách stráví pražští řidiči až 116 hodin ročně? Vlastnictví auta vám často bere víc, než si uvědomujete.

Přečíst článek

Jak to vidí mladí? Auto už není symbol svobody

Nastupující generace se nechtějí nechat ničím svazovat a zajímají se o udržitelnost. Vlastní auto je pro ně zbytečnou zátěží a závazkem.

Přečíst článek